Młodzież w wieku gimnazjalnym często sięga po alkohol. Przyczyny bywają bardzo różne – chęć zaimponowania innym, zawiedzione uczucie. Naszym zadaniem jako wychowawców jest uświadamianie młodym ludziom zgubnych skutków picia alkoholu i uświadomieniu grożących im konsekwencji. Należy zmusić młodzież do odpowiedzi na pytanie – alkohol – czy warto?
”Alkohol – czy warto?”
Cel ogólny:
Dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających
Przekazanie informacji o wpływie alkoholu na organizm człowieka
Cele operacyjne:
Uczeń :
Podaje czynniki, które sprzyjają uzależnieniu
Ma świadomość, że alkoholizm to choroba
Korzysta z podanych informacji
Dzieli się zdobytą wiedzą z innymi uczniami
Poprawnie wypowiada się na zadany temat
Uważnie słucha wypowiedzi innych osób
Metody pracy: pogadanka, elementy dyskusji
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: kartki papieru, flamastry, kolorowe karteczki
Bibliografia :Jerzy Mellibruda „Tajemnice ETOH”
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Krótka rozmowa n/t alkoholu, jego obecności w życiu i kulturze Polaków, wynikająca z odpowiedzi uczniów na zadawane przez nauczyciela pytania
- w jakich sytuacjach w życiu Polaków towarzyszy alkohol
- jakie znają rodzaje alkoholu
- jak wygląda i zachowuje się człowiek po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu
- dlaczego człowiek tak wygląda i tak się zachowuje
Krótki wykład na temat – co to jest alkohol, jak i dlaczego tak szybko wpływa na organizm człowieka (załącznik 1)
Faza rozwijająca
Coraz więcej młodzieży pije alkohol – uczniowie w 4-osobowych grupach przez 5 min. usiłują odpowiedzieć pisemnie na pytanie ”Dlaczego młodzież pije?”.
Po upływie tego czasu nauczyciel wysłuchuje ich odpowiedzi i zapisuje je na tablicy, lub arkuszu papieru. Do każdej z tych odpowiedzi zadaje uczniom pytanie - dlaczego?
- np. młodzież pije dla szpanu – dlaczego, komu chcą imponować, czy wam się takie zachowanie podoba itp.
Po tej dyskusji nauczyciel zadaje pytanie – czy uczniowie wiedzą jak alkohol wpływa na niektóre narządy człowieka (może pokazać na schemacie o jakie narządy mu chodzi lub pokazać plastikowe modele mózgu, serca, wątroby i żołądka oraz jelit) i objaśnia w jaki sposób alkohol je uszkadza (załącznik 2).
Zabawa „prawda-fałsz”
Każdy uczeń ma dwie karteczki – w różnych, kontrastowych kolorach np. różową i niebieską, gdzie różowa oznacza słowo PRAWDA, a niebieska FAŁSZ. Nauczyciel podaje kilka obiegowych opinii na temat wpływu alkoholu na organizm człowieka, a uczniowie podnoszą w górę karteczkę oznaczająca PRAWDA lud FAŁSZ ( aby nie podglądali się wzajemnie można zaproponować aby po wysłuchaniu pytania zamykali oczy i dopiero na hasło „prawda czy fałsz” podnosili w górę jedną z karteczek). Po każdym pytaniu nauczyciel podaje prawidłową odpowiedź wraz z uzasadnieniem.(załącznik 3)
Po tej zabawie wspólnie z młodzieżą staramy się wymyślić sposoby przeciwdziałające piciu alkoholu przez młodzież – podają sposoby jak można efektywnie zagospodarować czas, nie pijąc alkoholu
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie zawarte w temacie „Alkohol – czy warto?’ i oczekuje odpowiedzi wraz z uzasadnieniem. Na zakończenie uczniowie w ramach zabawy odprężającej mogą wymyślić kilka przykładów wierszyków lub fraszek zniechęcających do picia alkoholu
Małgorzata Wendt
Załącznik 1
Piwo, wino, wódki , likiery i inne alkohole mają różne smaki, ale mimo różnic w smaku, zapachu i wyglądzie każdy z nich zawiera tę samą substancję chemiczną – alkohol etylowy o znaku chemicznym C2H5OH. Ta substancja w bardzo krótkim czasie po jej zażyciu może zmienić stan psychiczny człowieka. W czystej postaci jest to bezbarwny płyn o ostrym i piekącym zapachu, który dość szybko się utlenia. Największe stężenie tego alkoholu występuje w spirytusie – 95%, w każdym kuflu piwa alkoholu etylowego jest ok. 5%, w lampce wina 12% i w kieliszku wódki ok. 40%. Znane efekty psychologiczne picia alkoholu tzw. „przyjemne rozluźnienie” jest wywołane chemicznym oddziaływaniem alkoholu na nasz mózg, a konkretnie na te jego miejsca, które sterują naszymi uczuciami.
Cząsteczki alkoholu nie wymagają trawienia, ponieważ są bardzo małe i bezpośrednio z przewodu pokarmowego trafiają do krwiobiegu, a dzięki niemu bezpośrednio do mózgu. Tam dzięki specyficznym właściwościom chemicznym wywołują różne reakcje uczuciowe. Alkohol „usypia” działanie mózgu i zaczyna osłabiać ośrodki sterujące niektórymi czynnościami organizmu jak np. koordynacja ruchów, płynność mówienia, jasność myślenia
Załącznik 2
MÓZG – uszkodzenia naczyń krwionośnych prowadzące do wylewów; niszczenie komórek nerwowych w korze mózgowej, co powoduje obniżenie sprawności umysłowej
WĄTROBA – stłuszczenie i stany zapalne, marskość, uszkodzenie regulacji poziomu cukru we krwi
SERCE – arytmia, nadciśnienie, uszkodzenie mięśnia sercowego oraz przeszkody w dojrzewaniu krwinek czerwonych odpowiedzialnych za przenoszenie tlenu
PRZEWÓD POKARMOWY – nieżyty przełyku, owrzodzenia żołądka i dwunastnicy, stany zapalne trzustki
Załącznik 3
Piwo i wino to nie jest prawdziwy alkohol
PRAWDA FAŁSZ
FAŁSZ – alkohol etylowy jest taki sam jak w wódce, upijanie się piwem trwa dłużej, ale jest bardziej zwodnicze i wciąga wielu konsumentów
Kierowca może się trochę napić
PRAWDA FAŁSZ
FAŁSZ – nie trzeba być pijanym, by stwarzać zagrożenie na drogach, nawet niewielka ilość alkoholu zmniejsza szybkość reagowania
Alkohol może być dobrym lekarstwem na dolegliwości
PRAWDA FAŁSZ
FAŁSZ – alkohol działa znieczulająco, dlatego mamy wrażenie, że usunął dolegliwości; nie usuwa on źródła bólu, a jego znieczulające działanie opóźnia interwencję lekarza, co może mieć czasami bardzo groźne skutki |